Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden.
Zij leren ons drie eenvoudige trucs om het probleem van de niet afgebeelde figuren te minimaliseren.
1 Het is niet omdat de figuren tegengehouden worden, dat je niet met kleur kan werken. E-mails met html en bijhorende css-stijlen zijn vrijwel standaard geworden. Daar kun je perfect je voordeel mee doen. Je kunt steeds met kleurvlakken werken en bepaalde woorden in een specifieke stijl, met bijhorende lettergrootte en kleur brengen. Als je deze vorm keer op keer laat terugkeren, bouw je zo ook een herkenbaar formaat uit, zonder dat je als e-marketeer je over afbeeldingen zorgen moet maken.
2 Als je toch weet dat figuren het moeilijk hebben om zich te laten zien, maak hun functie dan ondergeschikt. Kijken naar de versie boven en onder. Waar zie je de figuren en waar ontbreken ze? Als we het bedrijfslogo even buiten beschouwing laten, zal een snelle scanner van zijn e-mailbox de figuren niet eens missen. De plaatjes voor de sociale media zijn niet zijn eerste bekommernis. En het ontbreken van de driehoekjes bij de rubrieken doen niets af aan de kracht van de boodschap.
3 Elk handboek van e-marketing vertelt hetzelfde over het bedrijfslogo. Plaats het linksboven en doe het keer op keer. Het is goed voor het inprenten van het merk in de gedachte van consument. Maar het is ook goed voor een herkenning bij het scannen van de e-mail. Je weet, de prikkel die het verschil maakt tussen lezen en de vuilbak. Als de figuren uitstaan, dan is elk logo gedoemd om te verdwijnen. Maar door gebruik van css heeft Moo toch iets bereikt. Het groene vlak met de witte letters zorgt toch voor een eerste herkenning.