Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen.


Het is nog steeds een probleem. In de voorvertoningsschermen van een behoorlijk aantal e-mailclients staan het tonen van afbeeldingen standaard op uit. Nu is de eerste indruk altijd het belangrijkste. Bij het scrollen door de lijst van ingekomen e-mailberichten wordt meestal met één oog de lijst met de afzender en het onderwerp in het oog gehouden. Het andere oog staat dan gericht op het voorvertoningsvenster. Als de onderwerpregel niet triggert tot lezen, dan is misschien een herkenning in de voorvertoning een belangrijk element.

Onderstaande figuren zijn twee schermafdrukken van e-mailberichten die onmiddellijk na elkaar in onze in-box vielen. De eerste impressie laat duidelijk het probleem zien. Bij beiden zijn de figuren afgeknepen.

—-

Eén

Bij het eerste e-mailbericht is er iets te zien over voorregistratie, maar is dit voldoende om de lezer nieuwsgierig genoeg te maken om de afbeeldingen te gaan laden? Opvallend is dat de verzender geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid van de alternatieve tekst. Zo zou er toch iets meer relevante info bovenaan komen.

Twee

De tweede verzender weet duidelijk dat hem dit ongemak kan overkomen. Daar tracht men het origineler aan te pakken. De lezer wordt uitgenodigd om de figuren te laden als hij de volle impact van de nieuwsbrief wil ervaren. Maar wil hij dat? En meer nog, zal er daadwerkelijk op de button “niet ingebedde inhoud laden” gedrukt worden?

Drie

Daarom is het goed om enkele vuistregels te volgen wil je maximaal de blokkage van de figuren overleven…

Zorg er voor dat er voor elke figuur altijd een alternatieve tekst beschikbaar is. Dat is niet de naam van de figuur, wel een summiere beschrijving van wat de boodschap van de figuur zou kunnen zijn.

Is de figuur het logo van de firma of het product, dan is de alternatieve tekst natuurlijk de naam van je firma of product.

Zorg er ook voor dat de zichtbare tekst relevant is. Hij valt immers op. Met ‘editors notes’ en met ‘voorregistratie geopend’ ga je zeker geen potten breken. Beter gebruik je concrete zinnen. Met ‘firma x kiest voor product y’ of ‘voorregistratie beurs x gaat van start’ laat gegarandeerd sneller een belletje rinkelen!

apr 20, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyDrie tips om je lezer actief te houdenNext storyMaak het je lezer gemakkelijk
Home Zoek de twee verschillen!
10 jaar geleden Cases, Content, Design, Tips145
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Rust je nieuwsbrief uit met de juiste artillerie

Het nieuwste werk van Flexmail is gearriveerd. We zijn ondertussen al aan aflevering 4 toegekomen. De ‘juiste artillerie’ is deze keer een boutade voor de ‘juiste grafische elementen’ om de aandacht van de lezer te trekken. En dat is zeker geen overbodigheid bij het opbouwen van je e-mailbericht. mei 7, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

E-mail zal nooit verdwijnen!

Tenzij robotten ons eerder om zeep helpen. Dat is de mening van Paul Buchheit, de oorspronkelijke bouwer van Gmail. Vandaag is hij een infrastructuur architect bij Facebook. Deze uitspraak viel het voorbije weekend te noteren in een Crunchup event in San Francisco. nov 23, 2009Ann Flipkens

List Building, Targeting

Segmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie

We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie. feb 23, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Maak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen

Hoor ik dat goed? Een campagne stopzetten? Inderdaad. We illustreren onze stelling graag met een voorbeeld. Stel nu dat Pinterest de volgende welkomstcampagne verstuurt naar haar nieuwe inschrijvers: Dag 1: Welkom! Dag 2: Hier alvast leuke borden om te volgen Dag 3: Maak je eerste bord! Dag 4: Hoe je bord delen met andere Pinteresters? […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail