Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen.


Het is nog steeds een probleem. In de voorvertoningsschermen van een behoorlijk aantal e-mailclients staan het tonen van afbeeldingen standaard op uit. Nu is de eerste indruk altijd het belangrijkste. Bij het scrollen door de lijst van ingekomen e-mailberichten wordt meestal met één oog de lijst met de afzender en het onderwerp in het oog gehouden. Het andere oog staat dan gericht op het voorvertoningsvenster. Als de onderwerpregel niet triggert tot lezen, dan is misschien een herkenning in de voorvertoning een belangrijk element.

Onderstaande figuren zijn twee schermafdrukken van e-mailberichten die onmiddellijk na elkaar in onze in-box vielen. De eerste impressie laat duidelijk het probleem zien. Bij beiden zijn de figuren afgeknepen.

—-

Eén

Bij het eerste e-mailbericht is er iets te zien over voorregistratie, maar is dit voldoende om de lezer nieuwsgierig genoeg te maken om de afbeeldingen te gaan laden? Opvallend is dat de verzender geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid van de alternatieve tekst. Zo zou er toch iets meer relevante info bovenaan komen.

Twee

De tweede verzender weet duidelijk dat hem dit ongemak kan overkomen. Daar tracht men het origineler aan te pakken. De lezer wordt uitgenodigd om de figuren te laden als hij de volle impact van de nieuwsbrief wil ervaren. Maar wil hij dat? En meer nog, zal er daadwerkelijk op de button “niet ingebedde inhoud laden” gedrukt worden?

Drie

Daarom is het goed om enkele vuistregels te volgen wil je maximaal de blokkage van de figuren overleven…

Zorg er voor dat er voor elke figuur altijd een alternatieve tekst beschikbaar is. Dat is niet de naam van de figuur, wel een summiere beschrijving van wat de boodschap van de figuur zou kunnen zijn.

Is de figuur het logo van de firma of het product, dan is de alternatieve tekst natuurlijk de naam van je firma of product.

Zorg er ook voor dat de zichtbare tekst relevant is. Hij valt immers op. Met ‘editors notes’ en met ‘voorregistratie geopend’ ga je zeker geen potten breken. Beter gebruik je concrete zinnen. Met ‘firma x kiest voor product y’ of ‘voorregistratie beurs x gaat van start’ laat gegarandeerd sneller een belletje rinkelen!

apr 20, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyDrie tips om je lezer actief te houdenNext storyMaak het je lezer gemakkelijk
Home Zoek de twee verschillen!
11 jaar geleden Cases, Content, Design, Tips149
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Een verhaal om aan te vullen

Iedereen gebruikt in e-marketing op tijd en stond wel eens een formulier om gegevens te verzamelen. Zelfs werken met verplichte velden staat nog niet garant voor een volledig correct ingevuld formulier. Niet alle ‘Pietjes Pukken’ uit de wereld kan je met controle opvangen. En of een voornaam nu echt een voornaam is, dan wel een […]

Content

Een verwacht e-mailbericht

Een e-mailbericht waar een lezer zit op te wachten, dat wordt gegarandeerd gelezen. “Klinkt logisch”, zal je als eerste reactie zijn. Als dat zo logisch is, waarom streven we dan in onze e-mailmarketing er niet naar om ook een verwacht e-mailbericht te versturen? jul 2, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Strategie

Is deze contentstrategie iets voor jou?

Productomschrijvingen zijn hip. Een korte maar krachtige tekst, die de afbeelding van je producten ondersteunt, moet volstaan om je publiek te overtuigen. Verras eens met een creatieve aanpak.  jun 24, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Strategie, Trends

De e-mailmarketingtrends van de toekomst!

Robots die onze boodschappen doen, zelfrijdende auto’s en vuilnisbakken die zichzelf buiten zetten. Dat zijn de dingen waar we aan denken als iemand zegt trends van de toekomst. Het zijn allemaal veranderingen die ons leven makkelijker moeten maken en daar streven we ook naar binnen e-mailmarketing. Wij gaan steeds op zoek naar manieren om de […]

E-mailmarketing, Testing, Trends

Hoe geliefd is een browser bij de e-maillezer?

Er is een duidelijke groei naar het lezen van e-mail via webbased e-mailclients. Het is zelfs geen trend meer. Er komt een dag dat de traditionele e-mailclient voltooid verleden tijd is. Zo komt steeds meer nadruk te liggen op de webbrowser die gebruikt wordt om de e-mail te lezen. feb 21, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform. mrt 7, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail