We steken als e-marketeers heel wat tijd in het segmenteren van de doelgroepen, het schrijven van de perfecte onderwerpregel en het zorgvuldig inbouwen van actie mogelijkheden. Maar als die boodschap de lezer niet het gepaste moment aankomt, dan is de kans groot dat het allemaal verspilde moeite was.
Kijk naar het verleden
Waarom niet eens een statistiek trekken van een paar maanden – of langer als de gegevens beschikbaar zijn – e-mail verzenden naar een bepaalde doelgroep. Zie je in de matrix van tijdstip van verzending en verkregen reactie een patroon te voorschijn komen?
Haal voordeel uit je benchmarks
Als je je e-mailberichten steeds weer op hetzelfde tijdstip verzendt, dan zal voorgaande tip misschien niet veel opleveren. Maar dan ben je wel iets met het klassieke rapport dat de meeste e-mailplatformen ter beschikking stellen. Bekijk eens de curve van het aantal geopende e-mailberichten tegenover de verlopen tijd. Normaal is dat een mooie glooiing. Zie je kleine piekjes waar je het niet zou verwachten? Daar heb je een bijzonder tijdstip te pakken.
Segmenteer naar tijd
Als je klanten in verschillende tijdszones leven, dan is het niet meer dan normaal dat je bij het verzenden ook rekening houdt met deze situatie. Maar je kan ook loggen wanneer je klanten hun berichten lezen. Gegarandeerd dat je een groep ochtendmensen en een groep avondmensen onder je klanten hebt. Waarom dan niet je boodschap op dat moment versturen om te voorkomen dat je begraven wordt onder andere communicatieve vormen?