Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zoeken naar het juiste tijdstip

We steken als e-marketeers heel wat tijd in het  segmenteren van de doelgroepen, het schrijven van de perfecte onderwerpregel en het zorgvuldig inbouwen van actie mogelijkheden. Maar als die boodschap de lezer niet het gepaste moment aankomt, dan is de kans groot dat het allemaal verspilde moeite was.

Een juiste timing is belangrijk. Maar wanneer moet je dan op de verzendknop drukken? “Dat hangt er vanaf,” is een klassiek startpunt van een antwoord op deze vraag. Dat klopt. Graag geven we enkele tips mee om dat “hangt er vanaf” wat nauwkeuriger te omschrijven.

Kijk naar het verleden

Waarom niet eens een statistiek trekken van een paar maanden – of langer als de gegevens beschikbaar zijn – e-mail verzenden naar een bepaalde doelgroep. Zie je in de matrix van tijdstip van verzending en verkregen reactie een patroon te voorschijn komen?

Haal voordeel uit je benchmarks

Als je je e-mailberichten steeds weer op hetzelfde tijdstip verzendt, dan zal voorgaande tip misschien niet veel opleveren. Maar dan ben je wel iets met het klassieke rapport dat de meeste e-mailplatformen ter beschikking stellen. Bekijk eens de curve van het aantal geopende e-mailberichten tegenover de verlopen tijd. Normaal is dat een mooie glooiing. Zie je kleine piekjes waar je het niet zou verwachten? Daar heb je een bijzonder tijdstip te pakken.

Segmenteer naar tijd

Als je klanten in verschillende tijdszones leven, dan is het niet meer dan normaal dat je bij het verzenden ook rekening houdt met deze situatie. Maar je kan ook loggen wanneer je klanten hun berichten lezen. Gegarandeerd dat je een groep ochtendmensen en een groep avondmensen onder je klanten hebt. Waarom dan niet je boodschap op dat moment versturen om te voorkomen dat je begraven wordt onder andere communicatieve vormen?

mrt 3, 2010Ann Flipkens
Previous storyWeer een spammer minderNext story10 stappen voor een schitterende opt-in (1)
Home Zoeken naar het juiste tijdstip
13 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips224
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Tips

Graaf eens in je blacklist

Correcte e-mailmarketing houdt rekening met het contact. Als die wil aangeven geen e-mail meer te willen ontvangen, dan is er de uitschrijflink met eventueel bijhorende blacklist. okt 16, 2013Michelle Dassen

Tips

Heb je al eens stil gestaan wat je met een ‘beter lees link’ kan?

Je kent het wel! Het eerste waar je als lezer van een e-mailbericht mee geconfronteerd wordt is een link waarop je kan klikken als het bericht in je favoriete e-mail client tot een schroothoop herleid werd. mei 12, 2010Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

De kracht van het woord

Een boodschap overbrengen is niet altijd even makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden en beelden gebruikt om je lezer telkens opnieuw te verleiden. De lezer beslist immers wat ie leest en wat in de prullenmand belandt. nov 19, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Hoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?

Een steeds sneller groeiend informatieaanbod maakt lezers een tikkeltje huiverig om nog eens in te tekenen op een extra nieuwsbrief. Daarnaast is er steeds de vrees dat het e-mailadres wel eens misbruikt zou kunnen worden. jul 7, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Strategie, Thema-mailings, Tips

Wek de interesse voor je productlancering op met nieuwsbrieven

Wek jij al interesse op voor een product of dienst dat je in de toekomst lanceert? Nieuwsbrieven zijn een dankbaar kanaal om de aandacht van je publiek te trekken. Hier geeft Flexmail vijf strategieën mee die je publiek nieuwsgierig en enthousiast maken voor de lancering.  apr 20, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail