Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Tips

Zorg voor een omleiding!

De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op.

omleidingWat een contact op zeker ogenblik aanzet om een nieuwsbrief of een e-mailbericht – waarvoor hij of zij overigens ooit eens bewust heeft ingeschreven – opeens als niet meer gewenst te beschouwen, is vaak een vraagteken. We kunnen hiervoor natuurlijk wel een strategie ontwikkelen om dergelijke uitschrijvingen te minimaliseren.

Op het einde van elke e-marketing uiting moet een uitschrijf link beschikbaar zijn, waarbij contacten zich snel en eenvoudig van een e-marketinglijst kunnen verwijderen. Dar vereist niet alleen de nettiquette, maar in verschillende landen – zoals in België en in Nederland – is dat zelfs bij wet verplicht. Daar mag je en moet je zelfs niet aan wijzigen. Je kunt wel zorgen voor een omleiding.

Profiel

De eerste stap is een link aanbieden die je contact de mogelijkheid aanbiedt om zijn profiel aan te passen. Vaak wordt dit gebruikt om nog wat extra gegevens van het contact te vangen. Maar dit formulier moet je ook inzetten om je contact de gelegenheid te geven het e-verkeer richting hem te sturen. Checkboxen die toelaten aan te geven of men wekelijks of maandelijks berichten wil, of men over bepaalde onderwerpen berichten wil of men alleen berichten wil bij solden, zijn enkele mogelijke voorbeelden.

Dit liever niet

Een tweede mogelijke omleiding kan je ook op het niveau van de content in je e-mail neerzetten. Als je thematische nieuwsbrieven de wereld instuurt, dan zou je nog voor de link voor het profiel aan te passen een andere link kunnen neerzetten. Eentje met de boodschap ‘over dit onderwerp wil ik in de toekomst geen info meer ontvangen’. Het grote voordeel is dat je niet met een complete uitschrijving geconfronteerd wordt. Het tweede voordeel is dat het contact op deze snelle wijze je helpt bij het differentiëren van je boodschap. En het derde voordeel is dat je je e-mailmarketing straks nog efficiënter kan organiseren. Waar een omleiding al niet goed voor is!

nov 22, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyHoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?Next storyDe dissectie van een e-mailbericht
Home Zorg voor een omleiding!
7 jaar geleden Tips651
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

Cases, List Building

Volg de lijn

E-mailmarketing staat of valt met goede e-mailadressen. Hoe meer relevante adressen, hoe groter de kans om te communiceren. En als je dan ook nog eens je contact zelf voor het diversifiëren laat instaan, dan heb je de top bereikt. De Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ heeft deze eigenschappen in een campagne gecombineerd. mrt 23, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

Tips, Trends

Met content kan je verleiden…

Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken… aug 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak. jan 15, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail