De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op.
Wat een contact op zeker ogenblik aanzet om een nieuwsbrief of een e-mailbericht – waarvoor hij of zij overigens ooit eens bewust heeft ingeschreven – opeens als niet meer gewenst te beschouwen, is vaak een vraagteken. We kunnen hiervoor natuurlijk wel een strategie ontwikkelen om dergelijke uitschrijvingen te minimaliseren.
Op het einde van elke e-marketing uiting moet een uitschrijf link beschikbaar zijn, waarbij contacten zich snel en eenvoudig van een e-marketinglijst kunnen verwijderen. Dar vereist niet alleen de nettiquette, maar in verschillende landen – zoals in België en in Nederland – is dat zelfs bij wet verplicht. Daar mag je en moet je zelfs niet aan wijzigen. Je kunt wel zorgen voor een omleiding.
Profiel
De eerste stap is een link aanbieden die je contact de mogelijkheid aanbiedt om zijn profiel aan te passen. Vaak wordt dit gebruikt om nog wat extra gegevens van het contact te vangen. Maar dit formulier moet je ook inzetten om je contact de gelegenheid te geven het e-verkeer richting hem te sturen. Checkboxen die toelaten aan te geven of men wekelijks of maandelijks berichten wil, of men over bepaalde onderwerpen berichten wil of men alleen berichten wil bij solden, zijn enkele mogelijke voorbeelden.
Dit liever niet
Een tweede mogelijke omleiding kan je ook op het niveau van de content in je e-mail neerzetten. Als je thematische nieuwsbrieven de wereld instuurt, dan zou je nog voor de link voor het profiel aan te passen een andere link kunnen neerzetten. Eentje met de boodschap ‘over dit onderwerp wil ik in de toekomst geen info meer ontvangen’. Het grote voordeel is dat je niet met een complete uitschrijving geconfronteerd wordt. Het tweede voordeel is dat het contact op deze snelle wijze je helpt bij het differentiëren van je boodschap. En het derde voordeel is dat je je e-mailmarketing straks nog efficiënter kan organiseren. Waar een omleiding al niet goed voor is!