Zwitsers zouden geen Zwitsers zijn als ze niet in staat waren iets eeuwenouds te verfijnen met de laatste technieken. De klassieke papieren post wordt door hen sinds half juni, op vraag van de geadresseerde, gedigitaliseerd.
Bestemmelingen kunnen, indien ze er voor betalen, hun brieven laten openen, scannen en in hun digitale postbox plaatsen.
Scannen
Een speciaal beveiligd scancentrum maakt digitale beelden van de gesloten enveloppen en verstuurt ze per email naar de geadresseerde. Die kan dan met een enkele klik vragen om deze envelop te openen en de inhoud in te scannen.
Overal lezen
Dit is een sneller antwoord op het traditionele bijhouden van de post of laten doorsturen van de post. Want in beide gevallen lees je pas veel later je briefwisseling. Nu is een eenvoudige toegang tot internet, waar je ook in de wereld bent, voldoende om je fysieke post af te handelen. De postman thuis verwerkt het papier, jij verwerkt de inhoud.
Briefgeheim
Zwitsers zijn straf in het bewaren van geheimen. In dit geval is het geen bankgeheim, maar wel het even belangrijke briefgeheim. De beveiliging die gebruikt wordt bij de ingescande en per e-mail doorgestuurde pdf’en is te vergelijken met wat gebruikt wordt bij een elektronische bankrekening. Of wat had je anders verwacht?
Uitbreiden
Oorspronkelijk was deze dienstverlening alleen nog maar ter beschikking in Zwitserland en Duitsland. Vanaf deze maand is de Zwitserse post deze geleidelijk aan het uitbreiden over Europa. In ieder geval heeft de zakelijke wereld in Zwitserland het principe omarmd. Microsoft Zwitserland zou, volgens de woordvoerder van het postbedrijf, binnenkort de dienst ook gebruiken.
Gevolgen
Voor marketeers heeft deze nieuwe evolutie een paar belangrijke gevolgen. Alles wordt nu geconcentreerd op de in-box van de lezer. De digitale communicatie en de klassieke post zit nu samen in één enkel scherm. Op lange termijn zal een zakenvrouw of man niet meer omkijken naar de fysieke postbus.
Wordt digitaal
Dat betekent dat de – vanuit het standpunt van de lezer – belangrijke brieven wel een ‘ok’ krijgen om gescand te worden. Maar dat de reclamefolders niet meer aan bod komen. Vooropgesteld dat ze een scan beurt op een leesbare manier overleven. Marketing zal dus nog meer de digitale snelweg moeten gebruiken om bij de lezer terecht te komen. Want de digitale postbak van de prospect is de plek waar je in de toekomst zeker met je boodschap moet terecht komen. Nergens anders!